Ben jij je bewust van je eigen kernthema’s?
Wat doe je als coach als zich bij jouw coachee een thema voordoet dat ook bij jou speelt? Ken jij je eigen kernthema’s of zijn het blinde vlekken? Om goed te kunnen functioneren moet je je als coach bewust zijn van je eigen kernthema’s.
Regelmatig proberen coaches in hun werk zelf als persoon buiten spel te blijven. Dat lijkt logisch, want het is uiteraard niet de bedoeling dat zij de professionele relatie belasten met hun persoonlijke processen. Maar in individuele coachcontacten is er sprake van een wederkerig beïnvloedingsproces. De coach wordt deels beïnvloed door methodieken en modellen, deels door zijn eigen persoonlijke achtergrond. In de professionele werkrelatie met coachees worden coaches geconfronteerd met datgene wat bij henzelf speelt. Zo’n kernthema is een belangrijk element (veelal) uit het leven van de coach dat invloed heeft op zijn denken, voelen en handelen in de interactie met de coachee.
Blinde vlekken
Als de coaching minder goed loopt, kan iets in ‘de binnenwereld’ van de coach niet af zijn of om aandacht vragen. Eigen kernthema’s klinken dan door in de interactie met de coachee. Dit kan zich voordoen in de vorm van een blinde vlek bij de coach. Als de coach bijvoorbeeld vanuit zijn persoonlijke achtergrond moeilijk kan omgaan met conflicten, dan stuurt hij de cliënt onbewust in de richting van harmonie. Op die manier wordt de coachee dan de kans ontnomen om het conflict door te werken en wordt conflictmijdend gedrag bevorderd.
De ´binnenwereld´ van de coach onderhouden
Coaches moeten een evenwicht vinden tussen hun functioneren als persoon en als professional. Bewust zijn van de werking van eigen kernthema’s en het doelbewust, systematisch en procesmatig kunnen hanteren daarvan hoort tot hun professionele opdracht. Reflectie op het eigen functioneren bij voorkeur in een gedegen opleiding en – later als professional met collega’s – in intervisie en supervisie is voor bewustwording van deze kernthema’s onmisbaar. Daarmee is het onderhouden van de binnenwereld van coaches tenminste even belangrijk als literatuurstudie, lezingen en het volgen van congressen enzovoort.
Coaching als therapie?
Betekent dit dat het volgen van een coachopleiding bijna op psychotherapie lijkt? Nee, dat betekent het niet. Wel moet je zicht krijgen op wat er in je omgaat, op wat jou kenmerkt als persoon. Dat ontdek je in de training via de feedback van je trainer en je medestudenten. Maar je ontdekt dat nog meer in de coachgesprekken, die je al direct aan het begin van je opleiding gaat volgen. Als het goed is kom je jezelf daar tegen in het contact met je coachee. Gerichte evaluatie van het coachgesprek met je coachee kan je goed helpen duidelijk te krijgen waar het schuurt in het contact met hem of haar en waardoor dat komt. Vooral in de praktijk leer je dus jezelf kennen en zo effectiever te worden als coach.
Het college ‘Professioneel hanteren van persoonlijke kernthema’s’ is onderdeel van de opleiding Coach Practitioner. Wim Goossens verzorgt dit college in het voorjaar. Hij gaat hij in op de verhouding tussen de binnenwereld van de coach en die van de individuele coachee. Hij maakt duidelijk op welke wijze coaches eigen kernthema’s in hun werk professioneel kunnen hanteren.
Zoek je een erkende opleiding tot coach?
Zoek je een erkende opleiding tot coach? Kom kennismaken tijdens een van de Open Dagen van de opleiding Coach Practitioner en Master Coach.