Wat betekent groei voor onze trainers en hoe faciliteren zij groei? Lees in dit artikel de reactie van Coen Zwezerijnen en Sander van Hesteren.
Coen Zwezerijnen, trainer in de opleiding Coach Practitioner
Wat betekent ‘groei’ voor jou?
Groei is een pijnlijk proces. Als je iets nieuws wilt leren ga je eerst een tijdje ‘op je bek’ voordat je het beheerst. Dat is niet leuk. Heb je een latje aangetikt dan ontstaat een mechanisme waarbij je ook de erosie, de neergang weet uit te stellen. Om je niveau te behouden. Use it or lose it. Wilskracht, veerkracht en emotionele verbondenheid met je doel (geloof) zijn voor mij cruciaal. Omdat emotie de leerlijm is voor volwassenen wil ik bij mijn groei naar de grens van het betamelijke gaan. Mijn sweet spot is de rand van mijn comfortzone. Daar voel ik waar het om gaat. Ben ik te comfortabel dan voel ik niks en groei ik niet. En ver buiten mijn comfortzone zorgt teveel stress voor een blokkade in mijn leren. Dan gebeurt er ook niets.
Ik vind dat blijvende groei beperkingen heeft. Ik geloof ook niet in ongebreidelde groei. Als ik terugval na een groeispurt is dat vervelend, frustrerend en zelfs deprimerend. Dan zijn strofen als ‘het proces is belangrijker dan het doel’ bloedeloze goedmakertjes van de deugbrigade. De beperking van groei zit ‘m bij mij in de voorwaarden: Het moet verbonden zijn met mijn innerlijke gids, mijn natuurlijke weten. Dan is het niveau beter te onderhouden, is de kans op terugval klein en blijft er richting.
Tot slot nog dit: Niet alleen het laten opkomen en uitventen van mijn talent is groei maar ook de acceptatie van de erosie, de neergang. En het omzetten van die erkenning in wijsheid door het deelbaar maken van mijn kennis en kunde.
Hoe faciliteer jij in de training ‘groei’?
Ik doe dat nu door het relativeren van de druk en door directe soms provocerende communicatie. De druk die studenten zichzelf opleggen is groot. Die druk werkt verkrampend. Ik wil de ontspanning bij trainees gebruiken om gas te geven op het maken van echt doorvoeld contact met anderen. Daarmee spelen. Want alle leuke theorietjes en modellen ten spijt is er maar 1 ding heel hard effectief bij behandelingen, aanpakken, coachtrajecten: het hebben van goed contact (rapport). In alle beroepen zorgt dat voor het meeste effect: resultaat, verbetering, levenslust, samenwerking, moed, experimenten, winst en duidelijkheid.
Vaak horen we terug van studenten dat ze én persoonlijk én professioneel zijn gegroeid gedurende de opleiding. Wat zie jij gebeuren bij studenten in de opleiding?
Ik zie dat de meeste studenten een worsteling aangaan met zichzelf, thuis, collega’s, de stof en mij natuurlijk. Prima. Kom maar. Meer concreet: Veel trainees gebruiken de training in eerste instantie om zichzelf beter te leren kennen. Maar dan wordt ineens ook het thuisfront eventjes langs de lat gelegd. Relaties thuis komen zo onder een vergrootglas te liggen en dat gaat niet altijd goed. Lijkt me niet handig. Scheiden doet lijden en vaak is de reden terugblikkend niet eens meer zo gezwollen. Ik ben dus van de evolutie en niet van de revolutie; niet meteen schepen verbranden thuis of op het werk als je ‘een waarheid’ over jezelf hebt ontdekt.
Hoe ben je zelf gegroeid de afgelopen jaren?
Ik kan mijn energie beter uitsmeren en ik kan kiezen wanneer ik gas moet geven als het nodig is. Dat komt ook doordat ik echt rust neem na een stressvolle dag. En niet door op een yogamat te liggen of te mediteren. Als die radio in mijn kop maar zachter gaat. Het lukt me beter om aan de juiste knoppen te draaien zeg maar.
Ander groeidingetje: Ik kan fysiek en geestelijk ongemak tijdens een groeiproces beter beheersbaar houden; zodat het niet de overhand krijgt; je overspoelt. Dat helpt niet alleen enorm met doorzetten en vasthouden aan je doelen. Maar ook en vooral bij het contact houden met anderen.
Tot slot lukt het me steeds beter om mijn overdrachtmechanismen bruikbaar te maken voor het in de leerstand houden van anderen. Ik zeg ‘lijken’ want daar moet je altijd bij blijven. Mijn binnenwereld blijft een magisch ongerept gebied.
Sander van Hesteren, trainer in de opleiding tot Master Coach
Wat betekent ‘groei’ voor jou?
Voor mijzelf kan groei twee dingen betekenen. Ten eerste: ontwikkeling door middel van het vergaren van kennis, vaardigheden en ervaring. En ten tweede, en die ervaar ik als meer spiritueel en ook essentiëler, het steeds meer samenvallen met mezelf. Dat betekent meer moeiteloosheid, meer ontspanning, meer zijn, en doen wat echt bij mij past.
Hoe faciliteer jij in de training ‘groei’?
Ik denk dat beide ook in mijn trainingen plaatsvinden. Uiteraard moeten de studenten leren coachen. Dat is in de eerste plaats een vaardigheid waar je het met elkaar over kunt hebben, die je kunt oefenen, inclusief kennis over modellen, technieken, structuren, etc. Maar niet voor niets is op het Europees Instituut de Baak de term gevleugeld: ‘je bent je eigen instrument’. Dat heeft meer met het tweede te maken, waarbij je groeit in zelfkennis en je eigen manier van werken, je eigen kwaliteiten en voorkeuren, en waarbij je jezelf ook vrijmaakt van hang-ups, oud zeer, oude patronen, zodat je met meer helderheid de ander kunt spiegelen of tenminste weet of herkent wanneer je eigen zicht vertroebeld is door je eigen oordelen of beschermings- en overlevingsmechanismen. Ik denk dat dat de reden is dat studenten zeggen dat zij ook persoonlijk zo gegroeid zijn. Studenten worden gedurende de opleiding steeds zelfbewuster, congruenter, steviger én kwetsbaarder of opener. Door steviger voor zichzelf te kunnen opkomen, hun eigen behoeften te erkennen, kunnen ze hun eigen kwetsbaarheid, die inherent menselijk is, beter dragen. Zij vallen meer samen met zichzelf en dat vind ik prachtig om mee te maken, zeker ook omdat ik het zelf zo goed ken; het is voor velen, mijzelf incluis, nogal een pad om te gaan.
Hoe ben je zelf gegroeid de afgelopen jaren?
Ikzelf ben de afgelopen 10 jaar vooral gegroeid door te doen en mijzelf te ervaren en neer te zetten in de buitenwereld. Er is een mooie spreuk (van Steiner) die zegt: “als je de wereld wilt leren kennen, dring dan in je eigen diepten door. Als je jezelf wilt leren kennen, zoek dan in de wijdten van de wereld.” Want bij dat laatste leer je aan jezelf hoe je reageert op de wereld, wat je ligt en wat niet. Ik ben daarin doortastender geworden, minder geremd en heb meer zelfvertrouwen ontwikkeld. De jaren daarvoor was ik vooral bezig mijzelf vrij te maken van oud zeer, door therapieën, opleidingen, cursussen en begeleidingstrajecten. En daarin heb ik tevens geleerd over hoe de psyche werkt, hoe wij als mens in elkaar zitten, hoe overlevingsmechanismen werken en meer. In de laatste jaren heb ik die aan den lijve ondervonden ervaring en kennis kunnen toepassen, met groeiend gemak, vanzelfsprekendheid en inzicht. En dat is erg fijn.
Meer weten over de opleidingen Coach Practitioner en Master Coach waarin o.a. Coen en Sander trainer zijn? Bezoek een van de open dagen!