Online begeleiding via ‘het geschreven woord’ vraagt ook van de ervaren begeleider extra vaardigheden. Hoe interpreteer je een bericht, waar reageer je op en hoe activeer je jouw coachee om met een opdracht aan de slag te gaan.
Het volgen van een methodiek bij online begeleiding biedt structuur en houvast. Een aanpak die je helpt om nog doelgerichter te coachen. Een methodiek die wij hier uitlichten is de eCoachPro-methodiek; geïnspireerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is een goed handvat om te gebruiken bij online begeleiding. De eCP-methodiek is gebaseerd op de taalhandelingen van Searle en de taalanalyse van Brown en Levinson. Je doorloopt eerst een aantal stappen waarin je het bericht van jouw coachee analyseert voordat je begint met het schrijven van jouw bericht. De taalhandelingen laten zien welke behoefte de schrijver meegeeft aan zijn bericht.
Analytisch lezen
De methodiek begint met het proces van lezen. Een eerste belangrijke vaardigheid is het analytisch lezen. Met andere woorden, het op de juiste manier lezen, analyseren en interpreteren van teksten om een succesvol online traject te faciliteren. Dit proces noemt de eCP-methodiek driedimensionaal lezen. Bij driedimensionaal lezen zijn bij elk bericht dat de coach/begeleider ontvangt van de coachee drie vragen leidend in het leesproces:
1. wat is de boodschap van de cliënt (op basis van de feiten);
2. welke behoefte is hierin te lezen, en;
3. wat zegt het bericht mij als begeleider / coach?
In hoeverre stel jij deze vragen voordat je begint met het schrijven van een reactie? Probeer bij jouw volgende bericht deze vragen eerst te beantwoorden. Je zult zien dat dit een goed handvat biedt om op de kernvraag in te gaan en zo aan te sluiten bij de behoefte van de schrijver.
Wil je je verdiepen in online begeleiden? Kom kennismaken tijdens een van de online informatiebijeenkomsten over de opleiding E-coaching! Onze opleiding E-coaching is gebaseerd op het eCoachPro-concept met als onderdeel de eCP-methodiek.
Bron: eCoachPro en Tijdschrift voor Coaching