[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Drie tips voor effectief online schrijven
Hoeveel online berichten schrijf jij per dag? Online schrijven is een vast onderdeel geworden in het werk. Ook in de professionele begeleiding van mensen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van online schrijven, zoals o.a. in e-therapie, e-learning en e-coaching / online coachen.
Het doel van de berichten die worden verzonden varieert van informatieoverdracht tot kennis delen, vragen stellen of adviezen geven etc. Belangrijk is dat de lezer het bericht op de juiste wijze ontvangt (leest) en de boodschap die je hebt willen overbrengen, begrijpt.
Op basis van kennis en ervaringen uit de professie e-coaching is bekend dat, net zoals bij coaching, de relatie tussen schrijver en ontvanger (lezer) een belangrijke rol speelt. Cruciale elementen in de berichten tijdens het opbouwen en onderhouden van deze relatie online zijn waardering en erkenning. Deze stimulerende elementen en de opbouw van het bericht leveren een bijdrage aan de effectiviteit van de overdracht van het bericht.
Vanuit deze kennis hebben we drie tips geformuleerd:
-
- Besteed in ieder bericht aandacht aan de relatie die je met de ontvanger hebt.
Stuur je een bericht naar iemand die je niet of nauwelijks kent? Sluit in je woordkeuze aan bij de ander door bijvoorbeeld aandacht te besteden aan overeenkomsten in belangen of belangstelling. Stuur je een bericht naar iemand met wie je een goede (werk)relatie hebt? Dan kun je directer zijn in je boodschap. Echter, als de contacten met deze persoon onregelmatig zijn, is het verstandig in het eerste bericht de banden weer even aan te halen. Je weet immers niet wat er in de tussentijd gebeurd is met deze persoon en welk effect dat heeft op jullie relatie. - Start ieder bericht met erkenning, waardering of een compliment.
Effectieve complimenten zijn oprecht en richten zich op gedrag dat de persoon zelf heeft kunnen beïnvloeden. Het compliment stimuleert de lezer dat gedrag vaker te vertonen en draagt tegelijkertijd ook bij aan het versterken van de relatie. - De opbouw van het bericht.
Werk in je bericht met alinea’s zodat duidelijk is wat de kernboodschap is die je wilt overbrengen en probeer het bericht bondig te houden. Sluit ieder bericht op een motiverende wijze af, zodat de lezer uitgenodigd wordt tot (re)actie over te gaan.Leg deze tips eens langs je online berichten en ontdek zo waar voor jou een effectiviteitsslag mogelijk is!
- Besteed in ieder bericht aandacht aan de relatie die je met de ontvanger hebt.
Marjanne Peters, trainer Basismodule en Integratiemodule E-coaching
Wil je meer weten over online coachen? Schrijf je in voor een van de online informatiebijeenkomsten
Bron: digitale Coaching Magazine – coach in de organisatie[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]