Persoonlijk contact en e-coachen, is dat mogelijk?
Bij e-coachen, en dan de uiterste vorm: e-mailcoaching, zie en hoor je elkaar niet. Hoe creëer je dan toch persoonlijk contact? De basis voor persoonlijk contact leg je door sociale nabijheid te creëren.
3 Tips voor het creëren van sociale nabijheid via e-mail:
1. Besteed aandacht aan je coachee
Je kunt dit tonen door je berichten te starten met een compliment of waardering. Effectieve complimenten zijn oprecht en richten zich op gedrag dat de persoon zelf heeft kunnen beïnvloeden. Het compliment versterkt niet alleen de relatie maar stimuleert de coachee ook het gedrag vaker te vertonen.
2. Veronderstel dat je tot dezelfde groep behoort
Gebruik identiteitsaanduidingen die herkenbaar zijn voor de coachee. Sluit in je woordkeuze aan, maak een sfeer van ‘onder elkaar’ en laat zien dat jullie dezelfde taal spreken, letterlijk en figuurlijk.
3. Veronderstel, opper of bevestig een gezamenlijk perspectief
Een relatie heb je samen. Een gemeenschappelijke opvatting of zienswijze versterkt het gevoel van verbondenheid. We hebben samen hetzelfde voor ogen.
Door Marjanne Peters, E-coach en trainer in de Specialisatie E-coaching
Gebaseerd op de toenaderingsgerichte strategieën, bron Ribbers & & Waringa en op basis van Huls.
Ben je nieuwsgierig of e-coachen iets voor jou is? Meld je aan voor een online informatiebijeenkomst van de Specialisatie E-coaching!